Bhagavadgítá X-2 - Majestát absolutního

06.05.2014 20:27

 

SLOKA 22

vedanam sama-vedo 'smi devanam asmi vasavah
indriyanam manas casmi bhutanam asmi cetana

vedanam - ze vsech Ved; sama-vedah - Sama Veda; asmi - jsem; devanam - ze vsech polobohu; asmi - jsem; vasavah - nebesky kral; indriyanam - ze vsech smyslu; manah - mysl; ca - take; asmi - jsem; bhutanam - ze vsech zivych bytosti; asmi - jsem; cetana - silou zivota.

Mezi Vedami jsem Sama Veda, mezi polobohy jsem Indra, kral nebe, mezi smysly jsem mysli a v zivych bytostech jsem silou zivota (vedomim).

VYKLAD: Rozdil mezi hmotou a duchem spociva v tom, ze hmota nema na rozdil od zivych bytosti vedomi. Vedomi je tudiz nadrazene a vecne a nemuze vzniknout kombinaci hmoty.

SLOKA 23

rudranam sankaras casmi vitteso yaksa-raksasam
vasunam pavakas casmi meruh sikharinam aham

rudranam - ze vsech Rudru; sankarah - Siva; ca - take; asmi - jsem; vitta-isah - vladce pokladu polobohu; yaksa-raksasam - z Jaksu a Raksasu; vasunam - z Vasuu; pavakah - ohen; ca - take; asmi - jsem; meruh - Meru; sikharinam - mezi horami; aham - jsem.

Mezi Rudry jsem Siva, mezi Jaksi a Raksasy jsem panem bohatstvi (Kuvera), mezi Vasuy jsem ohen (Agni) a mezi horami jsem Meru.

VYKLAD: Z jedenacti Rudru je Sankara, Siva, nejprednejsi. Je inkarnaci Krsny a ma na starosti kvalitu nevedomosti. Vudce Jaksu a Raksasu je Kuvera, ktery vladne nebeskym pokladum a reprezentuje Nejvyssiho Pana. Hora Meru je znama svym velkym prirodnim bohatstvim.

SLOKA 24

purodhasam ca mukhyam mam viddhi partha brhaspatim
senaninam aham skandah sarasam asmi sagarah

purodhasam - z knezi; ca - take; mukhyam - vudce; mam - Ja; viddhi - vez; partha - synu Prthy; brhaspatim - Brhaspati; senaninam - mezi vojevudci; aham - jsem; skandah - Kartikeja (polobuh valky); sarasam - mezi vodnimi nadrzemi; asmi - jsem; sagarah - oceanem.

Vez, o Ardzuno, ze z knezi jsem veleknez Brhaspati, mezi vojevudci jsem Kartikeja a mezi vodnimi nadrzemi jsem ocean.

VYKLAD: Indra je nejvyssi polobuh na nebeskych planetach a je nazyvan kralem nebes. Planeta, na ktere vladne, se nazyva Indraloka. Brhaspati je Indruv knez, a ponevadz Indra je nejvetsi z kralu, Brhaspati je nejvetsi z knezi. Jako je Indra nejvetsi z kralu, je Skanda neboli Kartikeja, syn Parvati a Sivy, nejvetsi z vojevudcu. Ocean je nejvetsi ze vsech vodnich nadrzi. Tyto Krsnovy reprezentace jsou pouhym naznakem Jeho velikosti.

SLOKA 25

maharsinam bhrgur aham giram asmy ekam aksaram
yajnanam japa-yajno 'smi sthavaranam himalayah

maha-rsinam - mezi velkymi mudrci; bhrguh - Bhrgu; aham - jsem; giram - mezi vibracemi; asmi - jsem; ekam aksaram - pranava; yajnanam - mezi obetmi; japa-yajnah - opakovani svatych jmen; asmi - jsem; sthavaranam - mezi nehybnymi vecmi; himalayah - Himalaje.

Mezi velkymi mudrci jsem Bhrgu, mezi vibracemi jsem transcendentalni om. Z obeti jsem zpivani svatych jmen (dzapa) a z nehybnych veci jsem Himalaje.

VYKLAD: Brahma, prvni ziva bytost ve vesmiru, stvoril mnoho synu, aby pomohli zvetsit pocet zivocisnych druhu. Nejmocnejsi z nich je Bhrgu. Ze vsech transcendentalnich vibraci reprezentuje om (omkara) Krsnu. Ze vsech obeti je zpivani Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare nejcistsim zobrazenim Krsny. Nekdy se doporucuji zvireci obeti, ale pri teto obeti, pri zpivani Hare Krsna, Hare Krsna, nedochazi k zadnemu nasili. Je to nejjednodussi a nejcistsi obet. Vse, co je vznesene a velkolepe, predstavuje Krsnu. Proto Ho predstavuji i Himalaje, nejvetsi a nejvyssi horstvo na svete. V predeslem versi se mluvilo o hore Meru, ktera se nekdy muze pohybovat, zatimco Himalaje jsou nehybne a jsou tedy mnohem rozsahlejsi.

SLOKA 26

asvatthah sarva-vrksanam devarsinam ca naradah
gandharvanam citrarathah siddhanam kapilo munih

asvatthah - banyanovnik; sarva-vrksanam - mezi vsemi stromy; deva-rsinam - ze vsech svetcu mezi polobohy; ca - a; naradah - Narada; gandharvanam - obyvatele planety Gandharva; citrarathah - Citraratha; siddhanam - ze vsech dokonalych bytosti; kapilah munih - Kapila Muni.

Ze vsech stromu jsem posvatnym banyanovnikem, ze vsech svetcu mezi polobohy jsem Narada. Z Gandharvu jsem Citraratha a mezi dokonalymi jsem svetec Kapila.

VYKLAD: Banyanovnik (asvattha) patri k nejkrasnejsim a nejvyssim stromum a casto ho mnozi Indove denne uctivaji jako cast ranniho obradu. Z polobohu take uctivaji Naradu, ktery je povazovan za nejvetsiho oddaneho ve vesmiru a ktery jako oddany zastupuje Krsnu. Na planete Gandharva ziji bytosti, ktere umeji nadherne zpivat a nejlepsi z nich je Citraratha. Z dokonalych zivych bytosti je Devahutin syn, Kapila, pokladan za inkarnaci Krsny. O Jeho filozofii se pise ve Srimad Bhagavatamu. Pozdeji se proslavil jiny Kapila, ale jeho filozofie byla ateisticka. Mezi nimi je tedy veliky rozdil.

SLOKA 27

uccaihsravasam asvanam viddhi mam amrtodbhavam
airavatam gajendranam naranam ca naradhipam

uccaihsravasam - Uccaihsrava; asvanam - mezi konmi; viddhi - vez; mam - jsem; amrta-udbhavam - stvoren pri stloukani oceanu; airavatam - Airavata; gaja-indranam - mezi uslechtilymi slony; naranam - mezi lidmi; ca - a; nara-adhipam - kral.

Vez, ze z koni jsem Uccaihsrava, ktery povstal pri stloukani oceanu. Z uslechtilych slonu jsem Airavata a z lidi jsem kral.

VYKLAD: Oddani polobozi a demoni (asurove) jednou stloukali ocean, aby ziskali napoj nesmrtelnosti. Krome nektaru vznikl pri stloukani i jed, ktery vypil Siva. Z oceanu vzeslo take mnoho jinych bytosti a mezi nimi i kun zvany Uccaihsrava a slon Airavata. Obe tato zvirata maji zvlastni vyznam, jelikoz byla vytvorena z nektaru a obe predstavuji Krsnu.

Kral je pro lidi predstavitelem Krsny. Kralove, kteri jsou dosazovani na trun pro sve bozske vlastnosti, jsou udrzovateli kralovstvi, stejne jako Krsna je udrzovatelem vesmiru. Kralove jako Maharadza Judhisthira, Maharadza Pariksit a Sri Ramacandra byli velice spravedlivi panovnici, kteri mysleli jen na blaho svych obcanu. Vedy povazuji krale za predstavitele Boha. V dnesni dobe vsak se zanikem nabozenskych zasad upada i monarchicke zrizeni, pokud jiz nebylo zcela odstraneno. Meli bychom si ale uvedomit, ze drive byli lide pod vedenim spravedlivych kralu mnohem stastnejsi.

SLOKA 28

ayudhanam aham vajram dhenunam asmi kamadhuk
prajanas casmi kandarpah sarpanam asmi vasukih

ayudhanam - mezi zbranemi; aham - jsem; vajram - blesk a hrom; dhenunam - mezi kravami; asmi - jsem; kama-dhuk - krava zvana surabhi; prajanah - duvod k plozeni deti; ca - a; asmi - jsem; kandarpah - Kandarpa (Amor, buh lasky); sarpanam - mezi hady; asmi - jsem; vasukih - Vasuki.

Ze zbrani jsem blesk, mezi kravami jsem surabhi, z ploditelu jsem Kandarpa, buh lasky, a z hadu jsem Vasuki.

VYKLAD: Blesk je zajiste mocna zbran a reprezentuje Krsnovu moc. Na Krsnaloce v duchovnim svete jsou kravy, ktere mohou byt dojeny kdykoliv a ktere davaji neomezene mnozstvi mleka. Takove kravy samozrejme neexistuji v hmotnem svete, ale je psano, ze jsou na Krsnaloce. Sri Krsna ma mnoho takovych krav, kterym se rika surabhi, a ktere osobne vodi na pastvu. Kandarpa je pohlavni touha, ktera je nutna k plozeni dobrych synu, a proto reprezentuje Krsnu. Nekdy se pohlavniho styku vyuziva jen za ucelem smysloveho pozitku, ale takovy pohlavni zivot nezastupuje Krsnu. Pohlavni styk za ucelem plozeni dobrych deti se nazyva Kandarpa a zastupuje Krsnu.

SLOKA 29

anantas casmi naganam varuno yadasam aham
pitrnam aryama casmi yamah samyamatam aham

anantah - Ananta; ca - take; asmi - jsem; naganam - mezi hady s mnoha hlavami; varunah - polobuh ovladajici vodstva; yadasam - z tvoru zijicich ve vode; aham - jsem; pitrnam - mezi predky; aryama - Arjama; ca - take; asmi - jsem; yamah - vladce smrti; samyamatam - mezi soudci; aham - jsem.

Mezi mnohohlavymi Nagy jsem Ananta, z tvoru zijicich ve vode jsem polobuh Varuna, ze zesnulych predku jsem Arjama a z prisnych soudcu jsem Jama, pan smrti.

VYKLAD: Ananta je nejvetsi z hadu s mnoha hlavami, kteri se nazyvaji Nagove. Polobuh Varuna je nejdulezitejsi z vodnich tvoru. Oba predstavuji Krsnu. Na jedne planete ziji predkove a tam vladne Arjama, jenz reprezentuje Krsnu. Je mnoho zivych bytosti, ktere udileji tresty spatnym lidem, a mezi nimi je Jama nejvyssi. Jama sidli na planete, ktera se nachazi pobliz Zeme. Po smrti se tam dostanou velci hrisnici a Jama kazdemu udeli prislusny trest.

SLOKA 30

prahladas casmi daityanam kalah kalayatam aham
mrganam ca mrgendro 'ham vainateyas ca paksinam

prahladah - Prahlada; ca - take; asmi - jsem; daityanam - mezi demony; kalah - cas; kalayatam - mezi podmaniteli; aham - jsem; mrganam - ze zvirat; ca - a; mrga-indrah - lev; aham - jsem; vainateyah - Garuda; ca - take; paksinam - mezi ptaky.

Mezi demonskymi Daitji jsem cisty oddany Prahlada, mezi podmaniteli jsem cas, ze zvirat jsem lev a mezi ptaky jsem Garuda.

VYKLAD: Aditi a Diti jsou dve sestry a jejich synove se nazyvaji Aditjove a Daitjove. Vsichni Aditjove jsou oddani Pana a vsichni Daitjove jsou ateiste. Prestoze se Prahlada narodil v rodine Daitju, byl uz od narozeni velkym oddanym. Pro svou oddanou sluzbu a zboznou povahu je povazovan za Krsnova predstavitele.

Existuje mnoho zpusobu podmanovani, ale nikdo a nic se v hmotnem svete nemuze ubranit vlivu casu, ktery proto reprezentuje Krsnu. Lev je nejsilnejsi a nejdivocejsi ze vsech zvirat a z milionu druhu ptaku je Garuda, dopravni prostredek Visnuuv, nejvetsi.

SLOKA 31

pavanah pavatam asmi ramah sastra-bhrtam aham
jhasanam makaras casmi srotasam asmi jahnavi

pavanah - vitr; pavatam - ze vseho, co ocistuje; asmi - jsem; ramah - Rama; sastra-bhrtam - mezi ozbrojenci; aham - jsem; jhasanam - mezi rybami; makarah - zralok; ca - take; asmi - jsem; srotasam - z tekoucich rek; asmi - jsem; jahnavi - Ganga.

Ze vseho, co ocistuje, jsem vitr, z bojovniku jsem Rama, z ryb jsem zralok a z tekoucich rek jsem Ganga.

VYKLAD: Ze vsech vodnich tvoru je zralok jednim z nejvetsich a pro cloveka je rozhodne velice nebezpecny. Proto zralok predstavuje Krsnu.

SLOKA 32

sarganam adir antas ca madhyam caivaham arjuna
adhyatma-vidya vidyanam vadah pravadatam aham

sarganam - vseho stvoreni; adih - pocatek; antah - konec; ca - a; madhyam - stred; ca - take; eva - zajiste; aham - jsem; arjuna - o Ardzuno; adhyatma-vidya - duchovni poznani; vidyanam - mezi naukami; vadah - prirozeny zaver; pravadatam - z argumentu; aham - jsem.

O Ardzuno, jsem pocatek, stred i konec vsech stvoreni. Mezi vsemi vedami jsem duchovni veda o vlastnim ja a pro logiky jsem konecna pravda.

VYKLAD: Stvorenim vsech hmotnych prvku zacina stvoreni veskere existence. Jak jiz bylo vysvetleno drive, Mahavisnu, Garbhodakasaji Visnu a Ksirodakasaji Visnu tvori a udrzuji vesmir, ktery nakonec Siva znici. Brahma je druhotny stvoritel. Vsechny tyto osobnosti, ktere se zucastnuji tvoreni, udrzovani a niceni, jsou inkarnacemi Nejvyssiho Pana, ktery je proto pocatkem, stredem a koncem vseho stvoreni.

Ctyri Vedy a jejich sest doplnku, Vedanta-sutra, knihy o logice, knihy o nabozenstvi a Purany tvori ctrnact druhu ucebnic urcenych pro vyssi vzdelani. Z techto knih pojednava hlavne Vedanta-sutra o duchovnim poznani (adhyatma-vidya), a proto predstavuje Krsnu.

Logikove pouzivaji ruznych druhu argumentu. Oduvodnovat sve stanovisko argumentem, ktery podporuje take protivnikovu stranu, se nazyva jalpa. Snazit se vyvratit dukazy druhe strany se nazyva vitanda, ale konecny zaver se nazyva vada. Tato konecna pravda predstavuje Krsnu.

SLOKA 33

aksaranam a-karo 'smi dvandvah samasikasya ca
aham evaksayah kalo dhataham visvato-mukhah

aksaranam - z pismen; a-karah - prvni pismenko; asmi - jsem; dvandvah - parove; samasikasya - slozeniny; ca - a; aham - jsem; eva - zajiste; aksayah - vecny; kalah - cas; dhata - stvoritel; aham - jsem; visvatah-mukhah - Brahma.

Z pismen jsem pismeno A, mezi slozeninami jsem parove kompozitum. Jsem nevycerpatelny cas a z tvoritelu jsem Brahma.

VYKLAD: A-kara, prvni pismeno sanskrtske abecedy, je zacatek vedske literatury, bez ktereho se nemuze nic vyslovit, a je tedy zacatkem zvuku. V sanskrtu je take mnoho slozenin, ze kterych parova slova, jako napriklad rama-krsna, se nazyvaji dvandva. Slova ramakrsna maji stejnou formu, a proto se tato slozenina nazyva parova.

Mezi vsemi nicicimi silami je cas nejvetsi, nebot cas znici vsechno. Cas reprezentuje Krsnu, ponevadz postupem doby bude vsechno velkym zarem zniceno.

Mezi zivymi bytostmi, ktere dokazi tvorit, je ctyrhlavy Brahma nejmocnejsi, a proto zastupuje Nejvyssiho Pana, Krsnu.

SLOKA 34

mrtyuh sarva-haras caham udbhavas ca bhavisyatam
kirtih srir vak ca narinam smrtir medha dhrtih ksama

mrtyuh - smrt; sarva-harah - vsepohlcujici; ca - take; aham - jsem; udbhavah - puvod; ca - take; bhavisyatam - budoucich projevu; kirtih - proslulost; srih - bohatstvi nebo krasa; vak - spanila rec; ca - take; narinam - mezi zenami; smrtih - pamet; medha - inteligence; dhrtih - vytrvalost; ksama - trpelivost.

Jsem vsepohlcujici smrt, jsem prvotni princip vseho, co teprve prijde. Mezi zenami jsem slava, stestena, spanila rec, pamet, inteligence, vytrvalost a trpelivost.

VYKLAD: Jakmile se clovek narodi, zacina neodvratne umirat. Smrt pohlcuje zivou bytost v kazdem okamziku, trebaze samotnou smrti nazyvame obvykle posledni vydech. Smrt reprezentuje Krsnu. Pokud se tyka budoucnosti, bytosti prochazeji sesti zakladnimi zmenami: rodi se, rostou, zustavaji urcitou dobu, mnozi se, chradnou a konecne zanikaji. Prvni z techto zmen je zrozeni z matcina luna, a to je Krsna. Prvni generace dava zaklad budoucim aktivitam.

Slava, stestena, spanila rec, pamet, inteligence, vytrvalost a trpelivost jsou zenskeho rodu. Jestlize ma nekdo vsechny nebo nekterou z techto vlastnosti, stane se slavnym. Je-li nekdo znamy jako spravedlivy clovek, proslavi se. Sanskrt je dokonaly jazyk, a proto je velice prosluly. Jestlize si clovek dokaze zapamatovat obsah svych studii, pak je obdarovan dobrou pameti (smrti). Schopnost cist mnoho knih, pojednavajicich o mnoha tematech, a take rozumet jim a dokazat toho pouzit, kdyz je zapotrebi, je dalsi vznesena vlastnost - inteligence (medha). Schopnost prekonat labilitu se nazyva vytrvalost nebo stalost (dhrti). Clovek, ktery je velice kvalifikovany, a presto zustava skromny a jemny a dokaze udrzet rovnovahu jak v zarmutku, tak i v radosti, ma vlastnost, ktera se nazyva trpelivost (ksama).

SLOKA 35

brhat-sama tatha samnam gayatri chandasam aham
masanam marga-sirso 'ham rtunam kusumakarah

brhat-sama - Brhat-sama; tatha - take; samnam - mezi pisnemi Sama Vedy; gayatri - Gajatri; chandasam - mezi poezii; aham - jsem; masanam - mezi mesici; marga-sirsah - mesic listopad a prosinec; aham - jsem; rtunam - z rocnich obdobi; kusuma-akarah - jaro.

Mezi hymnami Sama Vedy jsem Brhat-sama, z poezie jsem Gajatri. Z mesicu jsem Margasirsa (listopad - prosinec) a z rocnich obdobi jsem kvetouci jaro.

VYKLAD: Krsna se jiz zminil, ze ze vsech Ved je prave Sama Vedou. Je bohata na krasne napevy, ktere zpivaji ruzni polobozi. Jednou z techto pisni je Brhat-sama, jez ma neobycejne krasnou melodii a zpiva se o pulnoci.

V sanskrtu se rym a rytmus ridi urcitymi zasadami na rozdil od nahodnych pravidel moderni poezie. Gajatri mantra, kterou kazdy kvalifikovany brahman denne pronasi, je z takove poezie nejprednejsi. Je o ni zminka ve Srimad Bhagavatamu. Jelikoz Gajatri mantra ma pomoci prave k poznani Boha, reprezentuje Nejvyssiho Pana. Je urcena pro duchovne pokrocile lidi, a jakmile clovek dosahne dokonalosti v jejim zpivani, muze vstoupit do transcendentalniho sveta Pana. Abychom mohli zpivat Gajatri mantru, musime se nachazet v kvalite dobra. Ve vedske civilizaci je Gajatri mantra velice dulezita a je povazovana za zvukovou inkarnaci Brahma. Brahma byl prvni, kdo ji obdrzel, a od neho pak postupovala dale ucednickou posloupnosti duchovnich ucitelu.

Listopad a prosinec jsou povazovany za nejlepsi mesice, protoze v Indii je to obdobi sklizne obili a lide jsou velice stastni. Jaro je pochopitelne obdobim, ktere je nejvice oblibene, ponevadz neni ani prilis horko, ani prilis zima a stromy a kvetiny rozkvetaji. Na jare se take konaji ruzne slavnosti oslavujici Krsnu a Jeho zabavy. Jaro je proto pokladano za nejradostnejsi obdobi, a tudiz reprezentuje Nejvyssiho Pana, Krsnu.

SLOKA 36

dyutam chalayatam asmi tejas tejasvinam aham
jayo 'smi vyavasayo 'smi sattvam sattvavatam aham

dyutam - hazardni hra; chalayatam - vsech podvodniku; asmi - jsem; tejah - nadhera; tejasvinam - v nadhere; aham - jsem; jayah - vitezstvi; asmi - jsem; vyavasayah - usili; asmi - jsem; sattvam - sila; sattva-vatam - mezi silnymi; aham - jsem.

Jsem take hra o stesti mezi podvody a nadhera v nadhere. Jsem vitezstvi, jsem usili a jsem sila silnych.

VYKLAD: V celem vesmiru je mnoho ruznych druhu podvodniku. Ze vsech podvodu se hazardni hra radi na prvni misto, a proto reprezentuje Krsnu. Ponevadz Krsna je Nejvyssi, dokaze podvadet lepe nez obycejny clovek. Chce-li nekoho podvest, nikdo se Mu ve lstivosti nevyrovna. Jeho velikost neni jednostranna, nybrz vsestranna.

Pro viteze je Krsna vitezstvim. Je nadherou v nadhernem. Mezi podnikavymi a pracovitymi je nejpodnikavejsi. Mezi silnymi je nejsilnejsi. Kdyz byl Krsna na Zemi, nikdo se Mu v sile nemohl vyrovnat. Ve svem detstvi dokonce zvedl horu Govardhana. Nikdo Ho nemuze prekonat v podvadeni ci v krase, nikdo nad Nim nemuze zvitezit, nikdo neni podnikavejsi nebo silnejsi nez Krsna.

SLOKA 37

vrsninam vasudevo 'smi pandavanam dhananjayah
muninam apy aham vyasah kavinam usana kavih

vrsninam - mezi Vrsniovci; vasudevah - Krsna ve Dvarace; asmi - jsem; pandavanam - mezi Panduovci; dhananjayah - Ardzuna; muninam - mezi svetci; api - take; aham - jsem; vyasah - Vjasa, autor vedske literatury; kavinam - mezi velkymi mysliteli; usana - Usana; kavih - myslitel.

Z Vrsniovcu jsem Vasudeva a z Panduovcu Ardzuna. Mezi svetci jsem Vjasa a mezi velkymi mysliteli Usana.

VYKLAD: Sri Krsna je puvodni Nejvyssi Osobnost Bozstvi a Baladeva (Balarama) je bezprostredni expanze Krsny. Krsna i Baladeva se narodili jako Vasudevovi synove, a proto se Krsnovi i Baladevovi muze rikat Vasudeva. Protoze Krsna nikdy neopusti Vrndavanu, vsechny podoby, ktere se objevi nekde jinde, jsou Jeho bezprostredni expanze. Vasudeva je Krsnova expanze a od Krsny se nelisi. Meli bychom ale vedet, ze Vasudeva, na ktereho poukazuje tento vers Bhagavadgity, je Baladeva neboli Balarama, protoze je puvodnim zdrojem vsech inkarnaci a jedinym zdrojem Vasudevy. Bezprostredni expanze Pana se nazyvaji osobni expanze (svamsa) a jine expanze se nazyvaji oddelene expanze (vibhinnamsa).

Z Panduovych synu je Ardzuna slavny jako Dhanandzaja. Je nejlepsim z muzu, a proto reprezentuje Krsnu. Mezi ucenci velice zbehlymi ve vedskem poznani je nejprednejsi Vjasa, nebot vysvetlil vedskou moudrost mnoha zpusoby, aby ji mohli porozumet i obycejni lide v tomto veku Kali. Vjasa je take znam jako inkarnace Krsny; proto reprezentuje Krsnu. Kavi je ten, kdo se dokaze dukladne zamyslet nad jakoukoliv otazkou. Usana, Sukracarja, patril k takovym myslitelum a byl duchovnim ucitelem demonu. Byl neobycejne inteligentni a politicky proziravy. Proto je Sukracarja dalsim predstavitelem Krsnovy vznesenosti.

SLOKA 38

dando damayatam asmi nitir asmi jigisatam
maunam caivasmi guhyanam jnanam jnanavatam aham

dandah - trest; damayatam - z ruznych druhu ovladani; asmi - jsem; nitih - moralka; asmi - jsem; jigisatam - mezi temi, kdo touzi zvitezit; maunam - mlceni; ca - a; eva - take; asmi - jsem; guhyanam - mezi tajemstvimi; jnanam - poznani; jnana-vatam - pro ucene; aham - jsem.

Ze vsech zpusobu potlacovani nezakonnosti jsem trest; tem, kteri touzi zvitezit, jsem moralnim chovanim. Mezi tajemstvimi jsem mlceni a pro moudre jsem moudrosti.

VYKLAD: Existuje mnoho zpusobu, jak potlacit nezakonnost, ale nejdulezitejsi z nich jsou ty, ktere zkroti provinilce. Krsna je tedy trest pro zlocince. Pro ty, kteri chteji dosahnout uspechu v urcite cinnosti, je nejdulezitejsi mravni chovani. Pri naslouchani, premysleni a meditovani o duvernych vecech je mlceni nejdulezitejsi, nebot mlcenim muze clovek rychle dosahnout uspechu. Moudry je ten, kdo dovede rozlisit hmotu od duchovna, vyssi povahu Boha od nizsi. Takove poznani je samotny Krsna.

SLOKA 39

yac capi sarva-bhutanam bijam tad aham arjuna
na tad asti vina yat syan maya bhutam caracaram

yat - cokoliv; ca - take; api - muze byt; sarva-bhutanam - veskere existence; bijam - semeno; tat - to; aham - jsem; arjuna - o Ardzuno; na - ne; tat - to; asti - je; vina - beze; yat - ktere; syat - existuje; maya - Mne; bhutam - bytost; cara-acaram - pohyblive i nehybne.

Dale jsem, Ardzuno, semenem vseho, co existuje. Neni bytosti, at pohyblive ci nehybne, ktera by mohla existovat beze Mne.

VYKLAD: Vsechno ma svou pricinu a tato pricina ci semeno veskere existence je Krsna. Nic nemuze existovat bez Krsnovy energie, a proto je nazyvan vsemocnym. Bez Jeho sily nemuze existovat nic pohybliveho ci nehybneho. Byti nezakladajici se na Krsnove energii se nazyva maja - ,,to, co neni``.

SLOKA 40

nanto 'sti mama divyanam vibhutinam parantapa
esa tuddesatah prokto vibhuter vistaro maya

na - take ne; antah - mez; asti - je; mama - Mych; divyanam - bozskych; vibhutinam - vznesenosti; parantapa - o hubiteli nepratel; esah - to vsechno; tu - ale; uddesatah - priklad; proktah - vyjevil; vibhuteh - vlastnosti; vistarah - rozprostrene; maya - Mnou.

O mocny hubiteli nepratel, neni konce Mym bozskym projevenim. To, co jsem ti vyjevil, je jen maly naznak Meho nekonecneho majestatu.

VYKLAD: Ve Vedach se pise, ze i kdyz vlastnosti a energie Nejvyssiho mohou byt pochopeny ruznym zpusobem, Jeho vznesene atributy nemaji konce, a proto nemohou byt vsechny vysvetleny. Sri Krsna predlozil jen nekolik prikladu, aby uspokojil Ardzunovu zvedavost.

SLOKA 41

yad yad vibhutimat sattvam srimad urjitam eva va
tat tad evavagaccha tvam mama tejo-'msa-sambhavam

yat yat - jakekoliv; vibhuti - vznesenosti; mat - majici; sattvam - existence; sri-mat - krasne; urjitam - slavne; eva - zajiste; va - nebo; tat tat - vsechny tyto; eva - zajiste; avagaccha - vez; tvam - ty; mama - Moje; tejah - nadhera; amsa - cast; sambhavam - zrozeno z.

Vez, ze vsechny bohate, krasne a slavne vytvory povstaly z pouheho zlomku Me nadhery.

VYKLAD: Vsechna nadhera nebo krasa, at uz v duchovnim, nebo v hmotnem svete, neni nic jineho nez castecna ukazka Krsnovy vznesenosti. Je-li neco neobvykle nadherne, melo by nam to pripominat Krsnuv majestat.

SLOKA 42

atha va bahunaitena kim jnatena tavarjuna
vistabhyaham idam krtsnam ekamsena sthito jagat

atha va - nebo; bahuna - mnoho; etena - tohoto druhu; kim - co; jnatena - vedeni; tava - tobe; arjuna - o Ardzuno; vistabhya - pronikam; aham - Ja; idam - tento; krtsnam - cely; eka - jedinou; amsena - casti; sthitah - udrzuji; jagat - vesmir.

K cemu je ti vsak zapotrebi tak podrobneho vedeni, Ardzuno? Jedinou svou casteckou pronikam celym vesmirem a udrzuji jej.

VYKLAD: Nejvyssi Pan je v celem hmotnem stvoreni zastoupen vsepronikajici Naddusi. Sri Krsna rika Ardzunovi, ze neni zapotrebi vedet, jak veci existuji ve svych oddelenych mohutnostech a krasach. Mel by spise vedet, ze vsechny veci existuji jen proto, ze do nich vstoupil jako Nadduse. Vsechno, od nejvetsi zive bytosti, Brahmy, az po nejmensiho mravence, existuje jen proto, ze do nich vstoupil Pan a udrzuje je.

Urcita skupina lidi tvrdi, ze uctivani jakehokoliv z polobohu pomaha k dosazeni nejvyssiho cile, Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Ale uctivani polobohu je zde uplne zamitnuto, ponevadz i nejvyssi polobozi jako Brahma a Siva predstavuji pouhou castecku majestatu Nejvyssiho Pana. On je puvodcem vseho stvoreni a nikdo Ho neprevysi. Nejvyssi Pan je asamaurdhva, coz znamena, ze neni nikomu podrizen a nikdo se Mu ani nevyrovna. V Padma Purane stoji, ze ten, kdo radi Nejvyssiho Pana Krsnu do stejne kategorie s polobohy - i kdyby to byl Brahma nebo Siva - je vlastne ateista. Jestlize vsak studujeme ruzne popisy Krsnova majestatu a aspekty Jeho energii, muzeme bez potizi porozumet Jeho postaveni a bez pochybnosti Ho uctivat s mysli na Neho uprenou. Pan je vseprostupujici ve sve castecne podobe, Naddusi, ktera vstoupi do veskere existence. Cisti oddani tak soustreduji svou mysl jen na oddanou sluzbu Krsnovi, a proto se vzdy nachazeji na transcendentalni urovni. V teto kapitole jsou oddana sluzba a uctivani Krsny velice jasne popsany ve versich osm az jedenact. Toto je cista oddana sluzba. V teto kapitole je tedy podrobne vysvetleno, jak muzeme dospet k nejvyssi dokonalosti v oddanosti neboli ke styku s Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Srila Baladeva Vidjabhusana, velky acarja z posloupnosti duchovnich ucitelu pochazejici od Krsny, uzavira svuj vyklad teto kapitoly takto:

yac-chakti-lesat suryadya bhavanty aty-ugra-tejasah
yad-amsena dhrtam visvam sa krsno dasame 'rcyate

,,Dokonce i mocne Slunce ziskava svou energii od Krsny, Jehoz castecnou expanzi je udrzovan cely svet. Proto je Nejvyssi Pan, Sri Krsna, hoden uctivani.``

 

Takto konci Bhaktivedantovy vyklady k desate kapitole Srimad Bhagavadgity, ktera se nazyva ,,Majestat Absolutniho.``