Bhagavadgítá VII-2 - Poznání o Absolutním

03.05.2014 11:59

SLOKA 16

catur-vidha bhajante mam janah sukrtino 'rjuna
arto jijnasur artharthi jnani ca bharatarsabha

catuh-vidhah - ctyri druhy; bhajante - slouzi; mam - Mi; janah - lidi; su-krtinah - zboznych; arjuna - o Ardzuno; artah - ten, kdo se souzi; jijnasuh - ten, kdo je zvidavy; artha-arthi - ten, kdo touzi po hmotnem zisku; jnani - ten, kdo je obdaren poznanim; ca - a; bharata-rsabha - o nejlepsi z Bharatovcu.

O Ardzuno, nejlepsi z Bharatovcu, ctyri druhy zboznych lidi Mi zacinaji oddane slouzit: trpici, touzici po bohatstvi, zvidavi a hledajici Absolutni Pravdu.

VYKLAD: Zbozni lide se na rozdil od nevericich ridi pokyny pisem, a oznacuji se proto jako zbozni (sukrtinah), tedy ti, kteri se ridi spolecenskymi a moralnimi zasadami a jsou vicemene oddani Nejvyssimu Panu. Tito lide se take deli do ctyr skupin: 1. trpici, 2. touzici po zisku, 3. zvidavi a 4. hledajici Absolutni Pravdu. Tito lide vsak nejsou cistymi oddanymi, protoze se za jejich sluzbou skryva osobni motiv. Cista oddana sluzba se vykonava bez motivu a bez zadosti po hmotnem zisku. Bhakti-rasamrta-sindhu (1.1.11) definuje cistou oddanou sluzbu takto:

anyabhilasita-sunyam jnana-karmady-anavrtam
anukulyena krsnanu- silanam bhaktir uttama

,,Clovek by mel slouzit Nejvyssimu Panu, Sri Krsnovi, s oddanosti a bez touhy po zisku a slave, ktere by chtel ziskat plodonosnymi cinnostmi nebo filozofickou spekulaci. To je cista oddana sluzba.``

Kdyz se ctyri druhy zboznych lidi obrati k Nejvyssimu Panu, aby Mu slouzili, ocisti se stykem s cistymi oddanymi a sami se stanou cistymi oddanymi. Nevericim je vsak zatezko slouzit Panu, nebot ziji sobeckym, neusporadanym zivotem bez duchovniho cile. Presto se vsak z mnohych stanou cisti oddani, jestlize prijdou do styku s cistymi oddanymi.

Lide, kteri jsou vzdy zaneprazdneni egoistickymi ciny, se nekdy obraceji v hmotne tisni k Bohu a zacnou se stykat s cistymi oddanymi, cimz se stanou take oddanymi. I ti, kteri jsou vsim zklamani, nekdy vyhledavaji ciste oddane a zacinaji se zajimat o otazky tykajici se Boha. Podobne susi filozofove, zklamani vsemi oblastmi poznani, se nekdy chteji naucit znat Boha. Prichazeji pak k Nejvyssimu Panu, aby Mu slouzili, a tim transcenduji poznani o neosobnim brahma a lokalizovane Paramatme a diky milosti Pana nebo Jeho predstavitele mohou dospet k osobnimu pojeti Boha. Vseobecne plati, ze se trpici, zvidavi, touzici po zisku a hledajici Absolutni Pravdu stanou cistymi oddanymi, jakmile se osvobodi ode vsech hmotnych zadosti a dokonale pochopi, ze hmotny zisk nema nic spolecneho s duchovnim pokrokem. Dokud oddani nedosahnou v transcendentalni oddane sluzbe tohoto stadia, zustavaji znecisteni hmotnymi ciny a hledaji svetske vedomosti a podobne. Clovek tedy musi nejprve toto vsechno prekonat, a potom se muze dostat na uroven ciste oddane sluzby.

SLOKA 17

tesam jnani nitya-yukta eka-bhaktir visisyate
priyo hi jnanino 'tyartham aham sa ca mama priyah

tesam - z nich; jnani - ten, kdo je obdaren dokonalym poznanim; nitya-yuktah - vzdy zamestnan; eka - jedine; bhaktih - oddanou sluzbu; visisyate - zvlaste; priyah - velmi drahy; hi - zajiste; jnaninah - cloveku obdarenemu poznanim; atyartham - nade vse; aham - Ja; sah - on; ca - take; mama - Mne; priyah - drahy.

Nejlepsi z nich je ten, kdo Mi vzdy oddane a laskyplne slouzi obdaren dokonalym poznanim, nebot takovemu cloveku jsem ze vseho nejdrazsi a on je drahy Mne.

VYKLAD: Kdyz se trpici, zvidavi, chudi a hledajici nejvyssi poznani osvobodi od hmotnych zadosti, mohou se stat cistymi oddanymi. Avsak ten, kdo pristupuje k Panu s touhou poznat Absolutni Pravdu a je prost hmotnych tuzeb, se skutecne stane cistym oddanym. Jak zde tedy Pan rika, nejlepsim z techto ctyr je oddany, ktery dosahl dokonaleho poznani a zapojil se do oddane sluzby. Prohlubovani poznani nas nejdrive privede k poznatku, ze nase ,,ja`` se lisi od hmotneho tela. Pokrocime-li na teto ceste dale, dojdeme k poznani o neosobnim brahma a Paramatme. Jakmile je clovek zcela ocisten, uvedomi si, ze jeho pravou povinnosti je byt vecnym sluzebnikem Boha. Stykem s cistymi oddanymi se ocisti trpici, zvidavi, hledajici hmotny zisk i ti, kdo jsou obdareni poznanim. Ten vsak, kdo uz na zacatku pristupuje k Bohu s plnym poznanim a zaroven Mu oddane slouzi, je Krsnovi velmi drahy. Kdo dosahl cisteho poznani o transcendentalni povaze Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, je ve sve oddane sluzbe natolik chranen, ze hmotne znecisteni na neho nemuze mit vliv.

SLOKA 18

udarah sarva evaite jnani tv atmaiva me matam
asthitah sa hi yuktatma mam evanuttamam gatim

udarah - uslechtili; sarve - vsichni; eva - zajiste; ete - tito; jnani - ten, kdo dosahl poznani; tu - avsak; atma eva - prave jako Ja; me - Muj; matam - nazor; asthitah - spociva; sah - on; hi - vskutku; yukta-atma - zapojen v oddane sluzbe; mam - Mne; eva - zajiste; anuttamam - nejvyssi; gatim - konecny cil.

Vsichni tito oddani jsou nepochybne uslechtile duse, ale toho, kdo dosahl poznani o Mne, povazuji za sebe samotneho, nebot tim, ze Mi oddane slouzi, dospeje k nejvyssimu a nejdokonalejsimu cili, ke Mne.

VYKLAD: Nesmime si myslet, ze Pan nema rad oddane, kteri jeste nedosahli plneho poznani. Rika, ze vsichni jsou uslechtili, nebot vsichni, kteri se k Nemu obraceji s jakoukoliv motivaci, jsou velke duse neboli mahatmove. Oddani, kteri neco chteji na oplatku za svou sluzbu, jsou Panem take prijati, protoze zde v kazdem pripade dochazi k vymene vztahu. Z naklonnosti prosi Pana o hmotne vyhody, a kdyz je jejich prosba splnena, uspokoji se tak, ze ucini pokroky v oddane sluzbe. Avsak ten, kdo slouzi Nejvyssimu Panu s dokonalym poznanim, je Krsnovi velmi drahy, nebot jeho jedinym cilem je slouzit Mu s laskou a oddanosti. Takovy oddany by nemohl zit ani vterinu bez styku s Nejvyssim Panem nebo bez prokazovani laskyplne sluzby. Sri Krsna ma tudiz oddaneho velice rad a nemuze se od neho odloucit, coz take osobne potvrzuje ve Srimad Bhagavatamu (9.4.68):

sadhavo hrdayam mahyam sadhunam hrdayam tv aham
mad-anyat te na jananti naham tebhyo manag api

,,Oddani jsou vzdy v Mem srdci a Ja jsem vzdy v srdci oddanych. Pro ne neexistuje nic jineho nez Ja a ani Ja nemohu na oddane zapomenout. Mezi Mnou a cistymi oddanymi je vzdy velmi duverny vztah. Cisti oddani, kteri jsou obdareni dokonalym poznanim, nikdy neztrati duchovni spojeni, a proto jsou Mi velice drazi.``

SLOKA 19

bahunam janmanam ante jnanavan mam prapadyate
vasudevah sarvam iti sa mahatma su-durlabhah

bahunam - mnoha; janmanam - zrozenich a smrtich; ante - po; jnana-van - obdaren poznanim; mam - Mne; prapadyate - odevzda; vasudevah - Bozska Osobnost, Sri Krsna; sarvam - vsechno; iti - tak; sah - takova; maha-atma - velka duse; su-durlabhah - velmi vzacna.

Po mnoha zrozenich a smrtich se clovek, jenz je vpravde obdaren poznanim, odevzda Mne, veda, ze Ja jsem pricinou vsech pricin a vseho, co existuje. Takova duse je velmi vzacna.

VYKLAD: Clovek, ktery po mnoho zivotu vykonaval oddanou sluzbu nebo ruzne duchovni praxe, muze dosahnout cisteho transcendentalniho poznani o tom, ze Nejvyssi Osobnost Bozstvi je konecnym cilem duchovni realizace. Kdyz se zacatecnik pokousi zbavit pout, ktera ho vazi k hmotnemu svetu, miva sklony k impersonalismu. Jakmile vsak pozdeji ucini dalsi pokroky, pochopi, ze i v duchovnim zivote existuji cinnosti a ze oddana sluzba se sklada prave z techto cinu. Kdyz to pochopi, prilne k Nejvyssimu Panu a odevzda se Mu. V te chvili pozna, ze ve vsem spociva milost Sri Krsny, ze On je pricinou vsech pricin a ze tento hmotny projev nema mimo Nej zadnou nezavislou existenci. Uvedomi si, ze tento hmotny svet je pouze prevracenym projevem duchovni rozmanitosti a ze vsechno ma vztah k Nejvyssimu Panu, Sri Krsnovi. Vidi vsechno ve vztahu k Vasudevovi neboli Krsnovi. Takove nazirani vede cloveka ke konecnemu cili, kdy se uplne odevzda Nejvyssimu Panu, Sri Krsnovi. Takova odevzdana velka duse je velice vzacna.

Tento vers je velice pekne vysvetlen ve treti kapitole Svetasvatara Upanisady (verse 14 a 15):

sahasra-sirsa purusah sahasraksah sahasra-pat
sa bhumim visvato vrtva- tyatisthad dasangulam

purusa evedam sarvam yad bhutam yac ca bhavyam
utamrtatvasyesano yad annenatirohati

V Chandogja Upanisade (5.1.15) se rika: na vai vaco na caksumsi na srotrani na manamsity acaksate prana iti evacaksate prano hy evaitani sarvani bhavanti. ,,V tele zive bytosti neni hlavnim cinitelem ani schopnost mluvit, ani schopnost videt, ani schopnost slyset, ani schopnost myslet; je to zivot, ktery je stredem vsech cinnosti.`` Podobne Vasudeva neboli Bozska Osobnost, Sri Krsna, je puvodni bytosti ve vsem. Toto telo je schopno mluvit, videt, slyset, myslet, citit a tak dal. Tyto schopnosti jsou vsak bezcenne, nejsou-li pouzivany ve vztahu k Nejvyssimu Panu. A ponevadz Vasudeva je vsepronikajici a vsechno je Vasudeva, oddany se Mu odevzdava s plnym vedomim. (srovnej: Bg. 7.17 a 11.40)

SLOKA 20

kamais tais tair hrta-jnanah prapadyante 'nya-devatah
tam tam niyamam asthaya prakrtya niyatah svaya

kamaih - zadostmi; taih taih - ruznymi; hrta - uneseno; jnanah - poznani; prapadyante - odevzdavaji; anya - jinym; devatah - polobohum; tam tam - odpovidajici (cemu); niyamam - pravidla; asthaya - nasleduji; prakrtya - povahu; niyatah - ovladani; svaya - svou.

Ti, jejichz poznani unesly hmotne zadosti, se uchyluji k polobohum a uctivaji je podle pravidel a predpisu odpovidajicich jejich povaham.

VYKLAD: Ti, kdo jsou oprosteni od veskere hmotne necistoty, se odevzdavaji Nejvyssimu Panu a s oddanosti Mu slouzi. Dokud neni clovek zcela ocisten, je svou povahou neoddany. Ti vsak, kdo se navzdory svym zadostem uchyli k Nejvyssimu Panu, nejsou vnejsi energii tak pritahovani. Zvolili si pravou cestu a brzy se osvobodi od hmotneho chtice. Ve Srimad Bhagavatamu (2.3.10) se doporucuje, aby se clovek za vsech okolnosti odevzdal Vasudevovi a uctival Ho, at uz ma nebo nema hmotne zadosti, at touzi po vysvobozeni z pout hmoty, nebo je cistym oddanym, ktery po hmotnem smyslovem pozitku netouzi:

akamah sarva-kamo va moksa-kama udara-dhih
tivrena bhakti-yogena yajeta purusam param

Mene inteligentni lide, kteri ztratili duchovni smysl, se obraceji na polobohy, aby okamzite ukojili sve hmotne zadosti. Obycejne se takovi lide k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi neuchyluji, nebot jsou podmineni nekterou ze tri kvalit hmotne prirody (hlavne vasni a nevedomosti), a to je vede k uctivani ruznych polobohu. Ridi se pravidly a zasadami uctivani a citi se spokojeni. Uctivaci polobohu jsou pohaneni drobnymi hmotnymi zadostmi a nevedi, jak dosahnout nejvyssiho cile. Lidem, kteri touzi po nabyti ruznych hmotnych vyhod a pozitku, je ve Vedach doporuceno uctivani ruznych polobohu (nemocnemu se napriklad doporucuje uctivat Slunce). Tito lide si proto mysli, ze je lepsi uctivat ruzne polobohy nez Nejvyssiho Pana. Cisty oddany se tim vsak neda zmast, nebot vi, ze Krsna je Panem vsech polobohu i lidi. V Caitanja-caritamrte (Adi 5.142) je Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, popsan jako Nejvyssi Pan a vsechny ostatni bytosti jako Jeho sluzebnici (ekale isvara krsna, ara saba bhrtya). Proto se cisty oddany s vyplnenim svych potreb nikdy neobraci ani na polobohy; je zcela zavisly na Nejvyssim Panu a spokoji se s cimkoliv, co od Neho dostane.

SLOKA 21

yo yo yam yam tanum bhaktah sraddhayarcitum icchati
tasya tasyacalam sraddham tam eva vidadhamy aham

yah yah - kdokoliv; yam yam - kteroukoliv; tanum - podobu poloboha; bhaktah - oddany; sraddhaya - s virou; arcitum - uctivat; icchati - touzi; tasya tasya - jeho; acalam - pevnou; sraddham - virou; tam - v to; eva - jiste; vidadhami - obdarim; aham - Ja.

Touzi-li nekdo uctivat nektereho poloboha, Ja ho - jako Nadduse dlici v srdcich vsech - v teto vire utvrdim, aby se mohl oddat urcitemu bozstvu.

VYKLAD: Buh dal vsem tvorum urcitou nezavislost. Proto, jestlize si nekdo vroucne preje hmotne pozitky a touzi, aby mu je polobozi splnili, pak mu Krsna, jenz je pritomen v srdcich vsech jako Nadduse, umozni jeho prani splnit. Sri Krsna je nejvyssim otcem vsech bytosti a jako takovy neomezuje jejich nezavislost, nybrz dava jim vsechny moznosti k uspokojeni jejich hmotnych zadosti. Muzeme se vsak zeptat, proc vsemocny Buh dava zivym bytostem moznosti k uzivani hmotneho sveta, a nechava je tak padnout do lecky iluzorni energie. Kdyby jim vsak Nejvyssi Pan jako Nadduse tyto moznosti neposkytl, nemela by nezavislost smysl. Proto Pan dava vsem urcitou nezavislost - kazdy muze jednat po svem, ale Jeho konecne pouceni najdeme v Bhagavadgite: ,,Zanech vsech ostatnich cinnosti a zcela se Mi odevzdej.`` To nas ucini stastnymi.

Lide, polobozi a vsichni ostatni tvorove jsou podrizeni vuli Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Proto nikdo nemuze z vlastni vule uctivat polobohy a polobozi take nemohou nikomu pozehnat bez Panova souhlasu. Rika se, ze bez Jeho vule se nepohne ani steblo travy. Lide, kteri v hmotnem svete stradaji, se obycejne obraceji na polobohy, coz jim take doporucuji vedske spisy. Clovek, ktery touzi po urcite veci, muze uctivat prislusneho poloboha. Nemocnemu se napriklad doporucuje, aby uctival boha Slunce; kdo touzi po vzdelani, ma uctivat bohyni moudrosti, Sarasvati; a kdo hleda krasnou zenu, ma uctivat bohyni Umu, manzelku Sivy. Takto vedska pisma, sastry, popisuji ruzne zpusoby uctivani nescetnych polobohu. Tomu, kdo touzi ziskat nejake zvlastni hmotne vyhody, da Pan silnou touhu uctivat prislusneho poloboha, ktery mu pak splni jeho prani. Pan se take postara, aby vyznavac uctival poloboha prislusnym zpusobem. Pouze Krsna, v podobe Nejvyssi Duse, dlici v srdcich vsech, muze cloveka inspirovat k uctivani ruznych polobohu, nebot polobozi jsou ve skutecnosti ruznymi castmi Panova vesmirneho tela, a proto nejsou nezavisli. Ve vedske literature se docteme: ,,Nejvyssi Osobnost Bozstvi sidli jako Nadduse v srdci vsech polobohu a prostrednictvim nich umoznuje lidem splnit jejich prani. Ani polobozi, ani lide vsak nejsou nezavisli. Jsou vzdy zavisli na nejvyssi vuli.``

SLOKA 22

sa taya sraddhaya yuktas tasyaradhanam ihate
labhate ca tatah kaman mayaiva vihitan hi tan

sah - on; taya - touto; sraddhaya - virou; yuktah - vybaven; tasya - onoho poloboha; aradhanam - uctivat; ihate - hleda; labhate - ziska; ca - a; tatah - od toho; kaman - zadosti; maya - Mnou; eva - tak; vihitan - stanovene; hi - zajiste; tan - tyto.

Vybaven takovou virou, uctiva urciteho poloboha a on mu pak splni jeho touhy. Avsak ve skutecnosti jsem to Ja, kdo je poskytuje.

VYKLAD: Polobozi nemohou svym uctivacum pozehnat bez svoleni Nejvyssiho Pana a na rozdil od cloveka nezapominaji, ze vsechno je majetkem Nejvyssiho Pana. Kdyz clovek uctiva polobohy a jeho prani se splni, neni to zasluhou polobohu, nybrz diky Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Hloupi lide, kteri si nejsou vedomi Panovy svrchovanosti, se posetile obraceji k polobohum, aby jim splnili jejich zadosti. Naproti tomu cisty oddany ponechava uspokojeni svych potreb zcela na Panu; nikdy Ho vsak neprosi o neco hmotneho. Zive bytosti se vetsinou obraceji na polobohy, protoze se silene snazi uspokojit svuj chtic. Stava se to v pripadech, kdy si ziva bytost prala neco nepatricneho a Nejvyssi Pan jeji touhu nevyplnil. V Caitanja-caritamrte se rika, ze ten, kdo uctiva Nejvyssiho Pana, a zaroven touzi po hmotnem pozitku, ma navzajem si odporujici prani. Oddana sluzba a uctivani polobohu nemohou byt na stejne urovni, nebot uctivani polobohu je hmotna cinnost, zatimco oddana sluzba Nejvyssimu je zcela duchovni.

Pro toho, kdo si preje vratit se k Bohu, jsou hmotne zadosti prekazkou. Sri Krsna proto neobdaruje cisteho oddaneho hmotnymi vyhodami, po kterych touzi lide omezeneho mysleni, kteri radeji uctivaji polobohy hmotneho vesmiru, misto aby se zapojili do oddane sluzby Nejvyssimu Panu.

SLOKA 23

antavat tu phalam tesam tad bhavaty alpa-medhasam
devan deva-yajo yanti mad-bhakta yanti mam api

anta-vat - pomijive; tu - ale; phalam - plody; tesam - jejich; tat - ktere; bhavati - vznikaji; alpa-medhasam - lide maleho rozumu; devan - k polobohum (na jejich planety); deva-yajah - uctivaci polobohu; yanti - jdou; mat - Moji; bhaktah - oddani; yanti - jdou; mam - ke Mne; api - take.

Lide omezeneho rozumu uctivaji polobohy, avsak plody, ktere ziskaji, jsou pomijive. Ti, kdo uctivaji polobohy, jdou na planety polobohu, kdezto Moji oddani dosahnou nakonec Me svrchovane planety.

VYKLAD: Nekteri komentatori Bhagavadgity tvrdi, ze i ti, kdo uctivaji polobohy, mohou dosahnout Nejvyssiho Pana, ale v tomto versi se jasne rika, ze ti, kdo uctivaji polobohy, se dostanou na jejich planety. Kdo uctiva boha Slunce, dospeje na Slunce, kdo uctiva boha Mesice, dosahne Mesice, a kdo uctiva Indru, dosahne Indrovy planety. Je tedy nespravne myslet si, ze uctivanim kterehokoliv z polobohu clovek dospeje k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Tento vers jasne potvrzuje, ze uctivaci polobohu dosahnou ruznych planet v hmotnem vesmiru, avsak oddani Pana dospeji primo na planetu Bozske Osobnosti v duchovnim svete.

Nekdo muze namitat, ze jestlize polobozi tvori ruzne casti tela Nejvyssiho Pana, pak by mel clovek dosahnout stejneho cile uctivanim polobohu. Ale uctivaci polobohu nejsou prilis inteligentni, ponevadz nevedi, ktere casti tela se ma dodavat potrava. Je posetile tvrdit, ze potrava se muze dat kterekoliv casti tela a jakymkoliv zpusobem. To je zcela vyloucene. Bylo by beznadejne dodavat potravu do usi nebo do oci. Tito lide nechapou, ze polobozi jsou castmi vesmirneho tela Nejvyssiho Pana, a ve sve nevedomosti si mysli, ze kazdy polobuh je samotnym Bohem, jenz je schopen soutezit s Nejvyssim Panem.

Nejen polobozi, ale i obycejne zive bytosti jsou castmi tela Nejvyssiho Pana. Ve Srimad Bhagavatamu se uvadi, ze brahmani tvori hlavu Nejvyssiho Pana, ksatrijove Jeho paze, vaisjove Jeho bricho a sudrove Jeho nohy a ze kazda skupina plni jinou funkci. Ten, kdo si plne uvedomuje, ze vsechny bytosti, vcetne lidi a polobohu, jsou casteckami Nejvyssiho Pana, ma dokonale poznani. Zapomeneme-li na tuto zakladni skutecnost a oddame se uctivani polobohu, dospejeme na jejich planety, coz neni stejny cil, jakeho dosahnou Krsnovi oddani.

Vysledky ziskane uctivanim polobohu jsou pomijive, ponevadz v hmotnem svete jsou planety, polobozi i jejich vyznavaci take pomijivi. V tomto versi proto velmi zretelne stoji, ze vsechny vysledky dosazene uctivanim polobohu jsou pomijive a takovemu uctivani se venuji pouze mene inteligentni lide. Jelikoz cisty oddany laskyplne slouzi Krsnovi s mysli na Neho uprenou, dosahne vecne blazene existence, plne poznani, a jeho vysledky se lisi od vysledku, kterych dosahnou obycejni uctivaci polobohu. Nejvyssi Pan je neomezeny, stejne jako je neomezena milost, milosrdenstvi a prizen, kterou prokazuje svym oddanym.

SLOKA 24

avyaktam vyaktim apannam manyante mam abuddhayah
param bhavam ajananto mamavyayam anuttamam

avyaktam - neprojeveny; vyaktim - osobnost; apannam - dosahl; manyante - domnivaji se; mam - Ja; abuddhayah - mene inteligentni lide; param - nejvyssi; bhavam - stav byti; ajanantah - neznaji; mama - Mou; avyayam - nepomijivou; anuttamam - nejvyssi.

Hloupi lide, kteri Me dokonale neznaji, si mysli, ze jsem byl nejdrive neosobni a ze jsem nyni prijal tuto viditelnou podobu. Nechapou Moji vyssi prirozenost, ktera je nepomijiva a nejvyssi.

VYKLAD: Uctivaci polobohu byli popsani jako mene inteligentni lide a v tomto versi jsou podobnym zpusobem oznaceni impersonaliste. Sri Krsna zde osobne hovori k Ardzunovi, presto vsak impersonaliste pro svou nevedomost tvrdi, ze Nejvyssi Pan stejne nema zadny tvar. Jamunacarja, velky oddany patrici do ucednicke posloupnosti Ramanudzacarji, k tomu napsal:

tvam sila-rupa-caritaih parama-prakrstaih
sattvena sattvikataya prabalais ca sastraih
prakhyata-daiva-paramartha-vidam matais ca
naivasura-prakrtayah prabhavanti boddhum

,,Muj drahy Pane, oddani jako Vjasadeva a Narada Te znaji jako osobniho Boha. Studiem vedskych pisem se clovek muze naucit znat Tve vlastnosti, Tvou podobu a Tve cinnosti a muze pochopit, ze jsi Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Avsak ti, kdo jsou pod vlivem kvality vasne a nevedomosti, tedy demoni a ateiste, Te nemohou pochopit. Ackoliv mohou velice dobre znat Vedantu, Upanisady a jine vedske texty, stejne Te nemohou pochopit jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi.`` (Stotra-ratna 12)

V Brahma-sanhite stoji, ze clovek nemuze pochopit Bozskou Osobnost pouhym studiem Vedanty. Jeho osobnost muzeme poznat pouze Jeho milosti. Proto se v tomto versi jasne rika, ze hloupi nejsou pouze uctivaci polobohu, ale i neoddani a impersonaliste, kteri travi svuj cas studiem Vedanty a spekulovanim nad Vedami, bez jakekoliv stopy po oddanosti Sri Krsnovi. Nikdy nemohou pochopit osobni povahu Boha. Lide, kteri povazuji Absolutni Pravdu za neosobni, a neznaji tedy nejvyssi aspekt Absolutni Pravdy, se oznacuji slovem abuddhayah. Ve Srimad Bhagavatamu stoji, ze Nejvyssi se realizuje ve trech stadiich: prvnim je neosobni brahma, dalsim lokalizovany aspekt Nejvyssiho - Nadduse - a poslednim nejvyssi aspekt Absolutni Pravdy - Bozska Osobnost. Dnesni impersonaliste jsou jeste omezenejsi, nebot nenasleduji ani sveho velkeho predchudce Sankaracarju, ktery vyslovne rekl, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Impersonaliste, kteri nemaji dostatecne znalosti o Absolutni Pravde, se domnivaji, ze Krsna byl pouze synem Devaki a Vasudevy, popripade nejakym princem ci mocnym clovekem. V Bhagavadgite (9.11) vsak Krsna tyto nazory odsuzuje: avajananti mam mudha manusim tanum asritam. ,,Pouze posetilci Mne povazuji za obycejnou bytost.``

Je tedy jiste, ze bez vykonavani oddane sluzby a uvedomovani si Krsny nemuze nikdo Krsnu pochopit, coz je take potvrzeno ve Srimad Bhagavatamu (10.14.29):

athapi te deva padambuja-dvaya-
prasada-lesanugrhita eva hi
janati tattvam bhagavan mahimno
na canya eko 'pi ciram vicinvan

,,Muj Pane, je-li nekdo pocten byt jenom nepatrnym naznakem milosti Tvych lotosovych nohou, muze porozumet velikosti Tve osobnosti. Avsak ti, kteri spekuluji, aby pochopili Nejvyssi Osobnost Bozstvi, Te nemohou poznat, trebaze studuji Vedy mnoho a mnoho let.``

Podoby, jmena a vlastnosti Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Sri Krsny, nemuzeme pochopit pouhymi intelektualnimi spekulacemi nebo diskusemi vedske nauky. Toto poznani se vsak da ziskat oddanym slouzenim. Clovek muze pochopit Nejvyssi Osobnost Bozstvi pouze tehdy, je-li plne zapojen do oddane sluzby a pronasi-li mahamantru: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Neoddani si mysli, ze Krsnovo telo je hmotne a ze vsechny Jeho cinnosti, jmena, podoby a tak dal, jsou plodem iluze, maji. Tito impersonaliste jsou znami jako majavadiove a Absolutni Pravdu neznaji.

Ve dvacatem versi bylo jasne receno: kamais tais tair hrta-jnanah prapadyante 'nya-devatah. ,,Ti, kdo jsou zaslepeni zadostmi, se odevzdavaji ruznym polobohum.`` Ve dvacatem tretim versi jsme se mohli docist, ze krome Nejvyssiho Pana, ktery ma svou vlastni duchovni planetu, existuji take polobozi, kteri maji rovnez sve planety v hmotnem vesmiru. Bylo tam take uvedeno: devan deva-yajo yanti mad-bhakta yanti mam api. Uctivaci polobohu dospeji na jejich planety a ti, kdo uctivaji Krsnu, dospeji na nejvyssi planetu, Krsnaloku. Prestoze je tak jasne receno, ze Sri Krsna a Jeho podoby jsou skutecne, tvrdi posetili impersonaliste pravy opak. Muze snad uceni Bhagavadgity vzbudit dojem, ze polobozi a jejich sidla jsou neosobni? Z textu jasne vyplyva, ze jak polobozi, tak i Krsna jsou osobni. Krsna je Nejvyssi Osobni Buh a ma vlastni planetu, stejne jako polobozi.

Monisticka tvrzeni, ze Nejvyssi Absolutni Pravda je beztvara a ze Jeji podoba je neskutecna, tedy pri blizsim zkoumani neobstoji. Z textu Bhagavadgity jasne vidime, ze podoby polobohu a podoba Nejvyssiho Pana existuji soucasne a ze Sri Krsna je plny vecneho poznani a blazenosti (sac-cid-ananda). Vedy take potvrzuji, ze Nejvyssi Absolutni Pravda je plna blazene radosti a zdrojem neomezenych priznivych vlastnosti (ananda-mayo 'bhyasat). Na jinych mistech Bhagavadgity Sri Krsna rika, ze se zjevuje, prestoze je nezrozeny (aja). To jsou fakta uvedena v Bhagavadgite a my se musime snazit porozumet jim. Jak muze Buh, Nejvyssi Osobnost, byt neosobni? Vychazime-li z vypovedi Bhagavadgity, je monisticka teorie neosobnich filozofu vykonstruovana a chybna. Z Bhagavadgity jasne vyplyva, ze Nejvyssi Absolutni Pravda, Krsna, ma jak podobu, tak osobnost.

SLOKA 25

naham prakasah sarvasya yoga-maya-samavrtah
mudho 'yam nabhijanati loko mam ajam avyayam

na - ne; aham - Ja; prakasah - objeviti se; sarvasya - kazdemu; yoga-maya - vnitrni silou; samavrtah - zahalen; mudhah - posetilci; ayam - tyto; na - ne; abhijanati - mohou rozumet; lokah - osoby; mam - Mne; ajam - nezrozeny; avyayam - nepomijivy.

Nikdy se nezjevuji posetilym a hloupym lidem. Pro ne jsem zahalen svou vnitrni silou, a proto nechapou, ze jsem nezrozeny a vecny.

VYKLAD: Mohli bychom se zeptat, proc se Sri Krsna nezjevuje nyni, kdyz mohl byt viditelny na Zemi pred 5 000 lety? Ne vsichni Ho vsak videli, i kdyz byl osobne pritomen. Kdyz se zjevil na Zemi, jen nekolik malo lidi Ho poznalo jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Napriklad Sisupala mel namitky proti povyseni Krsny na panovnika Kuruovcu. Bhisma mu vsak oponoval a prohlasil, ze Sri Krsna je Nejvyssi Buh. Pouze bratri Panduove a nekolik dalsich vedelo, ze Krsna je Nejvyssi, nebot svou pravou podobu neukazal vsem, a hlavne ne tem, kteri Mu nebyli oddani. Proto rika Krsna v Bhagavadgite, ze krome Jeho cistych oddanych Ho vsichni povazuji za obycejneho smrtelnika. Pouze svym oddanym se projevuje jako pramen veskere radosti; pro ostatni je zahalen svou vnitrni silou.

Ve Srimad Bhagavatamu (1.8.19) se v Kuntinych modlitbach pravi, ze Sri Krsna je zahalen zavojem jogamaji, ktery zpusobuje, ze Ho bezni lide nemohou pochopit. V patnacte mantre Sri Isopanisady se take mluvi o tomto iluzornim zavoji:

hiranmayena patrena satyasyapihitam mukham
tat tvam pusann apavrnu satya-dharmaya drstaye

,,O muj Pane, jsi udrzovatelem celeho vesmiru a nejvyssi nabozenskou zasadou je s oddanosti Ti slouzit. Proto Te prosim, bud mi oporou. Tva transcendentalni podoba je zahalena zavojem vnitrni energie, jogamajou. Prosim Te, odstran oslnujici zari, ktera mi brani spatrit Tvou vecnou podobu plnou blazenosti a poznani (sac-cid-ananda-vigraha).``

Transcendentalni podoba Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, jez je plna poznani a blaha, je zahalena vnitrni silou brahmadzjoti, a proto nemohou nevedomi impersonaliste Nejvyssiho spatrit.

Nasledujici modlitbu Brahmy najdeme ve Srimad Bhagavatamu (10.14.7): ,,O Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Paramatmo, Pane vsech tajemstvi, kdo na tomto svete muze znat Tvou silu a chapat Tve zabavy? Neustale rozpinas svou vnitrni energii, a proto nikdo nemuze porozumet, kdo jsi. Vedci a jini ucenci mohou zkoumat planety a atomove slozeni hmotneho sveta, ale i kdyz se pred ne postavis, nedovedou zmerit Tvou energii a silu.`` Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, je nejenom nezrozeny, ale take nepomijivy a nevycerpatelny (avyaya). Jeho vecna podoba je plna poznani a blazenosti a vsechny Jeho energie jsou nevycerpatelne.

SLOKA 26

vedaham samatitani vartamanani carjuna
bhavisyani ca bhutani mam tu veda na kascana

veda - znam; aham - Ja; samatitani - vse v minulosti; vartamanani - v pritomnosti; ca - a; arjuna - o Ardzuno; bhavisyani - v budoucnosti; ca - take; bhutani - zive bytosti; mam - Mne; tu - vsak; veda - zna; na - ne; kascana - nikdo.

O Ardzuno, jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi znam vse, co se stalo v minulosti, co se deje v pritomnosti, a vse, co se teprve prihodi. Znam take vsechny zive bytosti; Mne vsak nezna nikdo.

VYKLAD: Zde je jasna odpoved na otazku, je-li Nejvyssi Pan osobni ci neosobni. Kdyby podoba Krsny, Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, byla majou, neboli kdyby Jeho telo bylo hmotne, jak tvrdi impersonaliste, pak by i On, stejne jako vsechny ostatni bytosti, menil tela a zapomnel vsechno, co se prihodilo v Jeho minulych zivotech. Nikdo, kdo ma hmotne telo, si nepamatuje nic z minuleho zivota, nevi nic o soucasnem zivote a nemuze nic predvidat o zivote pristim. Jinymi slovy, nikdo nemuze rici, ze zna minulost, pritomnost a budoucnost, dokud neni vysvobozen z hmotne necistoty.

Krsna jasne rika, ze na rozdil od obycejne lidske bytosti ma dokonalou vedomost o tom, co se prihodilo v minulosti, co se deje nyni a co se teprve prihodi. Ve ctvrte kapitole jsme napriklad cetli, ze Krsna si vzpomina, jak pred miliony lety daval pokyny bohu Slunce Vivasvanovi. Krsna zna vsechny zive bytosti, nebot je jako Nejvyssi Duse umisten v jejich srdcich. Prestoze je pritomen ve vsech telech v podobe Nadduse a prestoze je osobne pritomen jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi, nemohou omezeni lide pochopit, ze Sri Krsna je Nejvyssi Osobnost a ze Jeho transcendentalni telo je nehynouci, i kdyz dospeli k realizaci neosobniho brahma. Krsna je jako slunce a maja jako mrak. V hmotnem svete muze mrak docasne zakryt slunce, mesic a hvezdy, avsak ve skutecnosti je zakryt pouze nas nedokonaly zrak, a nikoliv slunce nebo mesic. Prave tak ani Nejvyssi Pan nemuze byt zakryt majou. Je to Jeho vnitrni sila, jogamaja, ktera zpusobuje, ze se neprojevuje mene inteligentnim lidem. Ve treti sloce teto kapitoly se rika, ze z milionu lidi se jen malokdo pokousi zdokonalit svou lidskou existenci a z tisice lidi, kteri se o to pokousi, sotvakdo pochopi, kdo je Krsna. I kdyz clovek dosahl dokonalosti poznanim neosobniho brahma nebo lokalizovane Paramatmy, nemuze pochopit Sri Krsnu, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, neslouzi-li Mu oddane s mysli na Neho uprenou.

SLOKA 27

iccha-dvesa-samutthena dvandva-mohena bharata
sarva-bhutani sammoham sarge yanti parantapa

iccha - prani; dvesa - a nenavisti; samutthena - povstava; dvandva - dvojnosti; mohena - klam; bharata - o potomku Bharatuv; sarva - vsechny; bhutani - zive bytosti; sammoham - v klamu; sarge - pri zrozeni; yanti - jdou; parantapa - o hubiteli nepratel.

O Bharatovce, hubiteli nepratel, vsechny zive bytosti se narodi do sveta klamu a jsou zmateny dvojnosti, ktera vznika z touhy a nenavisti.

VYKLAD: Zakladni postaveni zive bytosti je podridit se Nejvyssimu Panu, ktery je cistym poznanim. Odvrati-li se clovek od tohoto cisteho poznani, ovladne ho iluzorni energie, a tudiz nemuze pochopit Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Iluzorni energie se projevuje v dualitach, jako napriklad prani a nenavist, ktere zpusobuji, ze nevedomy clovek se chce ztotoznit s Nejvyssim Panem a ze Krsnovi zavidi Jeho svrchovane postaveni. Cisti oddani, kteri nejsou oklamani nebo znecisteni touhami a nenavisti, chapou, ze Sri Krsna se zjevuje prostrednictvim svych vnitrnich sil, zatimco lide oblouzeni nevedomosti a dualitami hmotneho sveta si nanestesti mysli, ze Nejvyssi Osobnost Bozstvi je stvorena hmotnymi energiemi. Pro takto oklamane lidi je typicke, ze jsou ovlivneni poctou a ponizenim, utrpenim a stestim, muznosti a zenskosti, dobrem a zlem, radosti a bolesti a tak dal. Mysli si: ,,To je moje zena, to je muj dum, ja jsem panem tohoto domu, ja jsem muzem teto zeny.`` Takto pusobi klam dvojnosti a ti, kdo jsou jim oklamani, jsou velice posetili a nemohou pochopit Nejvyssi Osobnost Bozstvi.

SLOKA 28

yesam tv anta-gatam papam jananam punya-karmanam
te dvandva-moha-nirmukta bhajante mam drdha-vratah

yesam - jejichz; tu - avsak; anta-gatam - naprosto vyhlazen; papam - hrich; jananam - lidi; punya - ctnostne; karmanam - drivejsi ciny; te - oni; dvandva - dvojnosti; moha - bludu; nirmuktah - oprosteni; bhajante - oddane slouzi; mam - Mne; drdha-vratah - s pevnym odhodlanim.

Avsak lide, kteri v tomto i drivejsich zivotech jednali ctnostne a jejichz hrisne ciny jsou zcela vyhlazeny, jsou oprosteni od bludu dvojnosti a s pevnym odhodlanim Mi slouzi.

VYKLAD: Tento vers se zminuje o lidech, kteri mohou dosahnout transcendentalni roviny. Pro lidi hrisne, bezbozne, posetile a necestne je velmi obtizne povznest se nad prani a nenavist. Pouze ti, kdo ziji podle stanovenych nabozenskych zasad, jednaji ctnostne a premohli nasledky svych hrisnych cinu, se mohou zapojit do oddane sluzby, a takto postupne ziskavat ciste poznani o Nejvyssim Panu a v extazi o Nem meditovat. Timto zpusobem se muzeme povysit na duchovni rovinu, coz je mozne oddanou sluzbou Krsnovi a ve styku s cistymi oddanymi, kteri nas mohou vyprostit ze sparu klamu.

Ve Srimad Bhagavatamu (5.5.2) stoji, ze jestlize nekdo opravdu usiluje o vysvobozeni, musi slouzit oddanym, kteri putuji svetem za jedinym ucelem, a tim je probudit spici duse z jejich podmineneho stavu (mahat-sevan dvaram ahur vimukteh). Ti vsak, kdo se stykaji s materialisticky zalozenymi lidmi, kraceji cestou vedouci do nejtemnejsich koncin existence (tamo-dvaram yositam sangi-sangam). Pokud jde o impersonalisty, nevedi, ze pachaji nejhorsi prestupek proti Bozimu zakonu, kdyz zapominaji na sve prave postaveni, tedy ze jsou podrizeni Bohu. Dokud si clovek neuvedomuje sve prave postaveni a nejedna podle toho, neni pro neho mozne pochopit Sri Krsnu a oddane a laskyplne Mu s odhodlanim slouzit.

SLOKA 29

jara-marana-moksaya mam asritya yatanti ye
te brahma tad viduh krtsnam adhyatmam karma cakhilam

jara - ze stari; marana - a smrti; moksaya - za ucelem vysvobozeni; mam - ke Mne; asritya - uchyli se; yatanti - usilujici; ye - vsichni, kdo; te - oni; brahma - brahma; tat - prave tak; viduh - znaji; krtsnam - vsechno; adhyatmam - transcendentalni; karma - ciny; ca - a; akhilam - uplne.

Inteligentni lide usilujici o vysvobozeni ze stari a smrti se prostrednictvim oddane sluzby uchyluji ke Mne. Jsou vpravde brahma, nebot znaji vse o transcendentalnich cinech.

VYKLAD: Narozeni, nemoc, stari a smrt se tykaji hmotneho tela, ale nikoliv tela duchovniho. Pro duchovni telo zadne zrozeni, nemoc, stari ci smrt neexistuji. Proto ten, kdo oddane slouzi Krsnovi, obdrzi duchovni telo, stane se jednim z Jeho spolecniku a je jiz ve skutecnosti osvobozen. Aham brahmasmi - jsem duchovni podstata. Pisma uci, ze clovek musi pochopit, ze je brahma - duse. V tomto versi je vysvetleno, ze toto pojeti je take zahrnuto v bhaktijoze, oddane sluzbe. Cisti oddani se nachazeji na transcendentalni rovine brahma, nebot znaji vsechno o transcendentalnich cinech.

Jak uz bylo drive receno, ctyri druhy oddanych se zapoji do oddane sluzby Panu s ruznymi umysly a dosahnou svych vytouzenych cilu. Jakmile se stanou plne si vedomymi Krsny, mohou se tesit z Krsnovy spolecnosti diky Jeho milosti. Ti vsak, kdo uctivaji polobohy, nikdy k Nejvyssimu Panu na Jeho planetu nedospeji. Ani mene inteligentni osoby, ktere realizovaly neosobni brahma, nedosahnou Goloky Vrndavany, Krsnovy nejvyssi planety. Vlastne jen lide, kteri se uchyluji ke Krsnovi (mam asritya) a slouzi Mu, mohou byt pravem nazyvani brahma, nebot nemaji zadne pochybnosti o Krsnove svrchovanosti a opravdove usiluji o dosazeni Jeho planety.

Tem, kdo uctivaji Krsnu v Jeho zdanlive hmotne podobe arca nebo o Panu medituji, aby se vymanili z hmotneho otroctvi, je z Panovy milosti rovnez znam smysl slov brahma, adhibhuta a tak dal, coz Krsna vysvetli v nasledujici kapitole.

SLOKA 30

sadhibhutadhidaivam mam sadhiyajnam ca ye viduh
prayana-kale 'pi ca mam te vidur yukta-cetasah

sa-adhibhuta -vladnouci princip hmotneho projevu; adhidaivam -vsech polobohu; mam - Mne; sa-adhiyajnam - vsech obeti; ca - take; ye - ti, kdo; viduh - znaji; prayana - smrti; kale - v okamziku; api - dokonce; ca - a; mam - Mne; te - ti; viduh - znaji; yukta-cetasah - jejich mysl upoutana na Mne.

Ti, kdo Mne plne znaji jako Nejvyssiho Pana vladnouciho hmotnemu projevu, vsem polobohum a obetim, Me mohou znat a rozumet, kdo jsem, i v okamziku smrti.

VYKLAD: Lide, kteri oddane slouzi Krsnovi, se nedaji nikdy svest z cesty, ktera vede k uplnemu pochopeni Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. V transcendentalni spolecnosti Krsnovych oddanych muze clovek pochopit, jak je Nejvyssi Pan vladnoucim principem hmotneho projevu i polobohu. V teto transcendentalni spolecnosti se clovek postupne utvrzuje ve vire v Nejvyssi Osobnost Bozstvi, a takovy Krsny si vedomy clovek pak nikdy na Krsnu nezapomene ani v okamziku smrti a bez potizi dospeje na planetu Nejvyssiho Pana, Goloku Vrndavanu.

Prave v teto sedme kapitole se vysvetluje, jak si muzeme plne uvedomovat Krsnu. Prvnim krokem je stykat se s lidmi, kteri si jsou vedomi Krsny; takova spolecnost je duchovni a ihned kazdemu umozni kontakt s Nejvyssim Panem. Jejich milosti muzeme pochopit, ze Sri Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, a take pozname zakladni postaveni zive bytosti a pochopime, jak ziva bytost zapomnela na Krsnu a jak se zapletla do hmotnych cinnosti. Postupnym uvedomovanim si Krsny ve spolecnosti oddanych pochopime, ze jsme byli podmineni zakony hmotne prirody jen proto, ze jsme zapomneli na Krsnu. Muzeme take dojit k poznani, ze tato lidska podoba nam umoznuje znovu si uvedomit Krsnu a ze mame tohoto lidskeho zivota vyuzit k tomu, abychom ziskali bezpricinnou milost Nejvyssiho Pana.

V teto kapitole byly prodiskutovany mnohe otazky: ctyri druhy lidi, kteri se uchyluji ke Krsnovi, poznani brahma, poznani Paramatmy, vysvobozeni se od zrozeni a smrti a uctivani Nejvyssiho Pana. Ten, kdo je ve skutecnosti velice oddan Krsnovi, se o jine metody nezajima. Pouze Mu oddane slouzi, cimz se znovu navrati do sveho prirozeneho postaveni sluzebnika Sri Krsny. Nachazi pak velke poteseni ve velebeni Nejvyssiho Pana a ve vypraveni o Nem. Je pevne presvedcen, ze pujde-li touto cestou, budou vsechna jeho prani splnena. Tato pevna vira se nazyva drdha-vrata a tvori pocatek bhaktijogy, neboli transcendentalni laskyplne sluzby. Toto je svedectvi vsech posvatnych textu a sedma kapitola Bhagavadgity tvori jadro tohoto presvedceni.

Takto konci Bhaktivedantovy vyklady k sedme kapitole Srimad Bhagavadgity, ktera se nazyva ,,Poznani o Absolutnim``.

 

 

Kontakt