Husitství

07.12.2013 08:57
  My Aleš z Risemburka, odjinud z Wřešťowa, zpráwce králowstwí Českého, páni urození, rytieři, panoše, město Praha i jiná města,s kněžími obecný sněm slawného králowstwí Českého a markrabstwí Morawského uložený držíce, miesto a jménem téhož králowstwi a za to králowstwí, a za wšecky a každého...
07.12.2013 08:13
  Bez datum, (1437, 10 Mart.) (Z rkp. Šternb.) Tyto jsú smluwené wěci na zdrženie korapaktatuow.   Najprwé, aby sedm swátostí křesťanských řádně a práwě posluhowány byly, podlé řádu obecné cierkwe swaté. Item aby podlé kompaktat přijímajícím tělo a krew boží wždycky řečeno bylo, že oni...
07.12.2013 07:59
  W Praze, 1 Oct. 1436. (Cod. Towačow. Musei Morav.) My Sigmund z boží milosti Římský císař wždy rozmnožitel říše, Uherský, Český, Dalmatský, Charwatský etc. král. Wyznáwáme tímto listem přede wšemi, kdož jej uzří anebo čtauce slyšeti budau, že jakož od mnoha let rozličné nepřízně, záští...
07.12.2013 06:11
  Nejpoctivějším v Kristu otcům a pánům, pánům kardinálům, patriarchům, primasům, arcibiskupům, biskupům, legátům, doktorům, mistrům i všemu sboru kostnickému. Poněvadž právem přirozeným i božským je každému přikázáno činit jinému to, co přeje sám sobě, a je zapověděno jinému činit, co by...
07.12.2013 06:00
  Bez datum, r. 1437. (Z rkp. Brazydyn.) "Artikulowé proti císaři, jichžto nedrží."   Najprwé Císařowa Milost toho nedrží, jakožto jest slíbil, aby w králowstwí a w markrabstwí nesličná směsice nebyla trpína, totiž kde jest na kterých místech pod obojí spuosobú dáwáno etc. aby tu nebylo...
01.12.2013 09:02
  Dopis humanisty Poggia Braccioliniho, účastníka koncilu v Kostnici, Leonardovi Aretinskému jako svědectví o Jeronýmovi Pražském a jeho vystupování při procesu s ním. Znám se k tomu, že jsem jakživ neviděl nikoho, jenž by u vedení pře, zvláště hrdelní, více se rovnal řečníkům věků klasických,...
01.12.2013 08:24
  Text z několika starých rukopisů uveřejnil roku 1844 František Palacký v Archivu českém III, 213-216. Jde patrně o text z počátku července 1420. Najprvé: aby slovo Božie po království Českém svobodně a bez překážky bylo kázáno; Druhé: aby velebná svátost těla a krve Božie pod oběma...
01.12.2013 07:13
  Urozeným, statečným, slovutným, moudrým a opatrným pánům, rytířům, panošům, měšťanům i vší obci Království českého i Markrabství moravského, kteří tento list uzří neb čtený uslyší, my Čeněk z Vartenberka, nejvyšší purkrabí Koruny a Království českého, Oldřich z Rosenberka i jiní páni, Praha...
Záznamy: 21 - 28 ze 28
<< 1 | 2 | 3

 

Husitství

 

Husitství (někdy také husitská revoluce, v marxistické historiografii též husitské revoluční hnutí) označuje nábožensky (a v jistých ohledech snad i národnostně, sociálně a politicky) motivované hnutí pozdního středověku, vzešlé z české reformace, jež usilovala o dalekosáhlou reformu církve. Husitství se zrodilo z okruhu stoupenců pražského univerzitního mistra Jana Husa, po jehož popravě v roce 1415 se masově rozšířilo a začalo citelně zasahovat do dějin střední Evropy. Husité sami sebe nazývali kališníky, teprve později začali používat i označení husité, které bylo zprvu chápáno pejorativně, a později utrakvisté.

Husovo upálení mělo zcela opačný účinek, než koncil zamýšlel – místo toho, aby kacířské učení zaniklo, začalo se v českých zemích rychle šířit a Hus začal být uctíván jako mučedník. Symbolem hnutí se stal kalich, který měl symbolizovat jeden z požadavků hnutí – přijímání podobojí, jakožto výrazu rovnosti duchovních a laiků. Brzy se však mezi kališníky začaly projevovat i rozdíly (sociální, názorové i zájmové), které nakonec vedly ke vzniku několika husitských proudů – od umírněného proudu až po zcela radikální.

Husitské války, které zapadají do kontextu českého reformního zápasu, sehrály velmi důležitou roli v moderní české historiografii, jejich rozdílné interpretace se především v 19. století zřetelně promítly i do česko-německých vztahů.

Zakladatel moderní historiografie František Palacký chápal husitství spolu s celou českou reformací jako vrchol národních dějin, v očích pozdějších kritiků, především pak Josefa Pekaře, posuzoval ale husitskou revoluci příliš nekriticky a zároveň vytvářel umělá a účelová spojení. Palackého pohled na husitskou revoluci naopak podpořila skupina kolem T. G. Masaryka, hledající v husitství společenský zápas o humanitu a inspiraci pro moderní český národní program, který měl být právě na husitském odkazu postaven. Třetí názorový proud vycházel z učení katolické církve, která jakýkoliv husitský odkaz odmítala jako rozrušení kontinuity českých dějin (tento pohled byl později korigován, a to i ve vztahu k Janu Husovi).

 

 

Kontakt