Magie

17.08.2014 19:55
V druhé kapitole první knihy vykládá Agrippa, co je magie. Tvrdí, že vládne mnoha silami a tají v sobě nejvyšší tajemství a sílu přírody. Důležité je, že zároveň poučuje o vzájemných vztazích věcí, v čem se liší a shodují....
16.08.2014 19:53
Agrippa netvrdí nic jiného, než co známe z novoplatónského rozdělení světa. Novoplatonici jsou přesvědčeni, že svět je rozdělen na vrstvy, z nichž jedna podléhá druhé. Nejvyšší vrstva nepodléhá ničemu, je sama o sobě...
Záznamy: 31 - 32 ze 32
<< 1 | 2 | 3 | 4

Magie

 

Magie je označení s nejasným vymezením, v zásadě se v pohledu na magii střetává hermetický (okultní) a etnologický (vědecký) výklad a oba základní výklady si vzájemně odporují a popírají se. Etnologové magii často spojují se šamanismem a čarodějnictvím, je také chápána jako určitý druh náboženství, který souvisí se snahou ovládat přírodní síly, které překračují momentální poznání společnosti a s vírou, že to za splnění jistých podmínek lze. Za magii lze proto považovat jakoukoliv snahu člověka používat to, co považuje za Boha či božstvo, „ke svým službám, k plnění svých přání a psychologických potřeb“. Opakem magie je modlitba. Hermetický výklad považuje magii za pozůstatek dávné vědy. Další teorie pak považují magii za vědění, nebo schopnosti které člověk ztratil. Okrajově se lze setkat i s názory, že se jedná o vědění sdělené mimozemšťany, s čímž prakticky koresponduje názor některých okultistů o tom, že magie byla lidem předána padlými anděly.

Lze říci, že magie je nejvyšší hermetickou vědou a zároveň potvrzením hermetismu jako myšlenkového proudu. Jako taková si klade za cíl naučit se ovládat přírodní zákony a lidi, přičemž k tomuto cíli používá prostředků, které jsou z vědeckého hlediska často nepotvrditelné anebo přímo mu odporující.
 

Kontakt